5Ritmes

Vroeger dansten veel stammen om ziektes te helen, om blokkerende indrukken kwijt te raken. Er werd gedanst om te bidden. Om weer herboren en stralend uit de dans te komen.
Met het dansen van de 5Ritmes® brengen we dit oeroude ritueel in ons Westerse leven.
Het dansen van de 5Ritmes® is een heerlijke manier om uit je hoofd te komen en je (dieper) te verbinden met je lichaam, met jezelf.

5RITMES

De 5Ritmes zijn ontwikkeld door Gabrielle Roth (New York), in de jaren 70. Ze begeleidde mensen met psychische problematiek. Ze zette muziek op om mensen in beweging te brengen, vanuit zichzelf. Tijdens het begeleiden van deze groepen merkte ze dat ze de bewegingen van de cliënten in 5 verschillende 'categoriën', in 5 verschillende ritmes kon indelen. Zo heeft ieder ritme een vorm en naam gekregen.

FLOWING: Het 1e ritme. Vloeiende ronde bewegingen. Aarde. Voeten. Aanvoelen. Verzorgende energie van de moeder, gronding, zwaartekracht. STACCATO: Het 2e ritme. Hoekige, puntige, rechte lijnen bewegingen. Vuur. Heupen. Expressie. Energie van de vader, kracht, grenzen. CHAOS: Het 3e ritme. Ongecontroleerde bewegingen, los, chaotisch. Water. Hoofd los. Energie van de puber in ons, grenzen overschrijden, loslaten, overgave, creatie. LYRISCH: Het 4e ritme. Lichtere, speelsere bewegingen. Lucht. Handen, vingers. Energie van de volwassene, presentie. STILTE: Het 5e ritme. Er is een begin en een einde aan elke beweging. Ether. Integratie van je hele lichaam. Energie van de oudere, wijsheid, overzien, contemplatie, eindig.

GEZONDHEID
Dansen nodigt je uit om met aandacht te bewegen. Om te voelen en ervaren wat er in jouw lichaam aanwezig is en hoe je hiermee beweegt. Gedachten, gevoelens, ervaringen, impulsen, sensaties.
Met aandacht, adem en beweging kun je meer en meer ontspannen in je lichaam. Stijve spieren verzachten, blokkades in je lichaam worden losser. Je danst op je eigen manier en door het dansen bouw je conditie op. Na het dansen ben je weer vol nieuwe energie.
Tijdens het dansen maakt je lichaam automatisch hormonen aan die je lichaam een geluksboost geven.

Er zijn vele wetenschappelijke studies gedaan die aantonen dat een uur dansen gelijk staat aan de inspanning van oa een voetbal wedstrijd. Dansen is goed voor de doorstroming van je hele lichaam en al je spieren.  Je hersenen worden gestimuleerd om beter samen te werken. Uit wetenschappelijke studies met mensen met beginnende dementie (oa Altzheimer) en mensen met de ziekte van Parkinson kwam dat zij baat hebben bij dansen, doordat hun lichaam soepeler wordt en de samenwerking van beide hersenhelften gestimuleerd wordt. Toename van dementie wordt tot stoppen gebracht en sommige mensen toonden verbetering. Ook mensen met de ziekte van Parkinson ervaren een verbetering van hun kwaliteit van leven.

Jong, oud(er), stram, lenig, liggend, lopend, zittend, beperkt of kern gezond: Kom en dans jouw dans!

___________________________

Door heel Nederland verspreid kun je bij zo'n 20 verschillende 5Ritmes docenten dansen.
Je vind al onze activiteiten op www.devijfritmes.nl

Mijn lessen kun je in Leiden en in Utrecht volgen.

LEIDEN: Losse dagen en Sweat Your Prayers, zie de agenda

UTRECHT: (Re)Light Your Fire
                 Woensdagmorgen van 09:30 tot 11:30 uur
                 Theaterhuis de Berenkuil, Biltstraat 166