Dynamische Ontpanning

DYNAMISCHE ONTSPANNING

De Dynamische Ontspanning is een bewegingsmodule uitgaande van de 5Ritmes® en Movement Therapy, gecombineerd met coaching.
De Dynamische Ontspanning is ontwikkeld voor mensen die hun lichaam weer willen leren vertrouwen na ziek zijn en op een andere manier willen leren ontspannen.
Veel ontspanningsoefeningen gaan uit van leren ontspannen in rust.
De Dynamische Ontspanning leert je juist te ontspannen tijdens (actieve) beweging.

We bewegen op muziek, of zonder muziek. Door jouw eigen vrije dans gecombineerd met oefeningen leer je je eigen lichaamssignalen herkennen. Je zult je patronen herkennen en verkennen. Je patronen bij emotionele- en/of lichamelijke ervaringen, spanningen en stress leer je te veranderen tijdens de les. Deze veranderingen leer je te integreren in je dagelijks leven.

De lessen zijn in een vast groepsverband. Juist door met anderen te bewegen en te oefenen kun je goed ervaren wat er in jouw lichaam gebeurt. Tijdens de lessen zal ik je persoonlijke aanwijzingen geven met betrekking tot ademhaling, lichaamshouding en spanningen, om je bewustwording van je lichaam te vergroten.

Gedurende de week na elke les schrijf je een korte evaluatie.
Uit deze evaluaties haal ik ervaringen die ik gebruik als verdieping in volgende lessen.

LES OPBOUW

De lessen bestaan uit bewegen op muziek en bewegen in stilte om te leren ontspannen op drukkere of meer gespannen momenten.

Het bewegen is vanuit jezelf, er zijn geen vaste pasjes, je hoeft geen ritme gevoel te hebben. Je wordt tijdens de lessen uitgenodigd om de bewegingen van je lichaam te voelen, te verkennen, te volgen. Te leren wat jouw bewegingen, jouw lichaam, je vertelt over hoe je op dat moment bent.

Gronden, opbouw en ontspannen
Gedurende de eerste 15-20 minuten wordt er uitgebreid aandacht besteed aan gronden, ‘aankomen in je eigen lichaam’. Daarna zullen we een uur bewegen, rustig opbouwend in tempo. Nadat je hoogste tempo bereikt is, bouwen we weer af naar rust.

Veel mensen ervaren de Dynamische Ontspanning als een andere manier om ook aan de conditie te werken. Een combinatie van inspannen en ontspannen.
Tijdens de lessen wordt aandacht besteed aan een goede lichaamshouding en een ontspannen ademhaling.
Na afloop hebben we een korte groepsevaluatie, onder het genot van een kopje thee.